Ontdek de kracht van samen leren, onderzoeken en werken aan onderwijskwaliteit
Gespreid leiderschap is dé manier om recente ontwikkelingen in je organisatie een goede plek te geven, zoals de kracht van samen leren, onderzoeken en werken aan onderwijskwaliteit en het voeren van een goede dialoog daarover.
In deze leergang leer je wat Gespreid Leiderschap inhoudt en hoe je daarmee je eigen doelen en die van je organisatie kunt behalen. Wat zijn valkuilen en waar liggen kansen? Vanuit deze gedachte richt je jouw organisatie opnieuw in. Vervolgens kom je erachter met welke stappen en interventies je dit ideaalbeeld realiseert. Na afloop ben je klaar om als Gespreid Leider je school te ontwikkelen tot zelflerende organisatie, waarbinnen iedereen zich verantwoordelijk voelt voor de onderwijskwaliteit.
Wat is Gespreid Leiderschap? Dat leer je op de eerste lesdag. Met deze basiskennis maak je een zelfstudieopdracht, waarbij je ook je eigen ambities en drijfveren onder de loep neemt. In de volgende drie dagen herontwerp je jouw school aan de hand van lespakketten die per organisatieonderdeel voor je zijn samengesteld. Op de vijfde en laatste dag combineer je alle opgedane kennis tot een persoonlijk plan voor je eigen organisatie.
In deze leergang leer je:
- De theorie over Gespreid Leiderschap
- Talent te benutten, verantwoordelijkheid te delen en zo uit te groeien tot een zelflerende organisatie
- Gespreid Leiderschap toe te passen op je eigen school
- Een herontwerp voor je organisatie en een plan om dat te realiseren te maken
Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:
- Persoonlijk Leiderschap
- Gespreid Leiderschap
- Zelflerende organisatie
Reacties deelnemers:
‘Een organisatie effectiever en mooier inrichten met meer kansen om te ontwikkelen. Gespreid leiderschap is zo gek nog niet!’
‘Goede koppeling met de praktijk. Ik heb inzicht gekregen in mezelf als schoolleider.Je leert het gedrag van jezelf inzien, wat het doet.’
‘Deze leergang inspireert, geeft nieuwe inzichten en zet aan tot nadenken.’