Word een ijzersterke IKC-directeur die de verschillende leerlijnen voor het kind én alle betrokken partijen als een meesterwerk tot één geheel smeedt. Dat vraagt om visie en integraal kind denken. Om kennis over actuele ontwikkelingen in wet- en regelgeving en een uitgewerkt projectplan. Dat vraagt om ondernemerszin en soms gewoon ook lef. Na het volgen van de leergang Directeur Integraal Kind Centrum ben jij klaar om strategisch te bouwen aan een kansrijke omgeving waarin ieder kind zich ononderbroken kan ontwikkelen.
In een Blended Learning opzet komen alle facetten van het IKC directeurschap aan bod. De opzet is een mix van live bijeenkomsten, synchroon (online-bijeenkomsten) en a-synchroon leren (zelfstudie o.a. via online middelen).
Je start met een online persoonlijk intakegesprek met terugkoppeling van je Management Drives profiel op grond van een digitale vragenlijst.
Je gaat kritisch aan de slag met je eigen persoonlijke leiderschapsstijl en drives door te leren met en van elkaar, met ondersteuning van deskundige docenten en ervaringsdeskundigen (ook van buiten de sector onderwijs en educatie). De ontwikkeling van jouw POP op grond van je Management Drives profiel vormt hierin de leidraad.
Op basis van een door jou ingebracht strategisch vraagstuk voor je eigen organisatie en omgeving word je tijdens de hele leergang uitgedaagd op vraagstelling, ontwerp, implementatie, analyse en de vertaling naar je operationele en strategische beleid voor de middellange termijn. Als het ware maak je je eigen meerjarige project-, koers- of businessplan. Je kunt de aan jou toebedeelde taken effectief en doelgericht organiseren en reflecteren op eigen handelen en kwaliteiten.
Je persoonlijke uitdagingen vormen de rode draad: elke bijeenkomst leer je nieuwe inzichten te vertalen naar je eigen situatie. Het resultaat? Je eigen actie- of project- en persoonlijk ontwikkelingsplan die je in je eigen praktijk kunt toepassen.
In deze leergang leer je:
Je ontwikkelt jezelf en je organisatie op het gebied van:
Bekijk ook
IKC interviews en films van deelnemers van deze leergang
mei 2018 | april 2018 | februari 2018 | 2016-2017
Deze leergang is bedoeld voor leidinggevenden die werkzaam zijn in een onderwijs- en/of kinderopvangorganisaties en de integrale functie van directeur IKC ambiëren en professionals die reeds in deze functie werkzaam zijn.
De leergang bestaat uit 2 tweedaagsen, 4 excursiedagen, 1 eendaagse, 2 onlinebijeenkomsten
Startdatum: 15 november 2023
15 en 16 november (tweedaagse), 13 december, 14 december (online) 2023, 10 januari, 31 januari, 13 en 14 maart (tweedaagse), 17 april, 18 april (online), 14 mei en 19 juni (slotdag) 2024.
Inbegrepen bij de kosten
Literatuur.
De AVS Academie behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.
240 uur, waarvan 120 voorbereidingsuren en 120 contacturen
Amersfoort: Fletcher Hotel
Utrecht: AVS Academie
Overige locaties worden nog nader bepaald
Een mix van live bijeenkomsten, synchroon (online bijeenkomsten) en a-synchroon leren (zelfstudie met een eigen route, bijvoorbeeld via online middelen).
Bij de live bijeenkomsten ligt het accent op het persoonlijke contact en de ontmoeting met de ander, een groepsdynamisch proces waarbij social learning een belangrijke basis is (het leren van en met elkaar). Bij het synchroon leren ontmoeten de deelnemers elkaar in een digitale leeromgeving en ligt het accent op het aanvullen, verdiepen en toepassen van kennis binnen de context van de groep en de persoonlijke leerroute. De intervisie vindt ook plaats in de online leeromgeving. Bij het a-synchroon leren leer je middels aangereikte nieuwe (digitale) leermiddelen op je eigen moment en in je eigen leeromgeving.
Dit alles vormt de basis voor Blended Learning.
• Je bent als professional en als persoon goed toegerust voor je taak als directeur of anderszins leidinggevende van een kindcentrum. Je kunt jezelf met recht een maatschappelijk ondernemer noemen. Je bent communicatief vaardig en weet waar jij voor staat.
• Je kunt strategisch denken en handelen en bent vaardig in relaties met interne en externe partijen. Je bent in staat te overtuigen en de verschillende belangen tot een gezamenlijk doel te smeden. Je kunt reflecteren op je eigen rol en handelen en daarop jouw gedrag en de ontwikkeling in het centrum faciliteren.
• Je bent in staat ontwikkelingen lokaal, in de samenleving en in het onderwijs en pedagogische beleid te onderkennen, te analyseren en te vertalen in operationele en strategische keuzes voor de korte, middellange en lange termijn.
• Je bent in staat om een integraal dagarrangement te ontwikkelen en te hanteren voor de diverse kinddiensten, die passend zijn bij ieder kind en zijn gezin en waarin de ouder een daadwerkelijke actieve participerende en bovenal gelijkwaardige opvoedpartner is.
• Je hebt je eigen actie- of projectplan gemaakt om concreet in jouw eigen praktijk te kunnen toepassen, waardoor je kunt accelereren in de ontwikkeling en exploitatie van jouw integraal kindcentrum.
Online persoonlijk intake-gesprek met terugkoppeling van je Management Drives profiel op grond van een digitale vragenlijst.
De leergang is opgebouwd volgens een Blended Learning model en bestaat uit een online intakegesprek annex terugkoppelingsgesprek van Management Drives, een tweedaagse live bijeenkomst met overnachting, gevolgd door zes live eendaagse bijeenkomsten en acht dagdelen online. Naast de centrale live en online bijeenkomsten vorm je onderling groepen om samen te werken aan het huiswerk, de opdrachten en eindproducten, het opstellen van een eigen of gezamenlijk project- of actieplan, een paper en het persoonlijk ontwikkelingsplan. Bij het intake- annex terugkoppelingsgesprek maken we op grond van je Management Drives profiel een verbinding met jouw leerdoelen voor de leergang. Je maakt na afloop hiervan een start-POP dat we tijdens de leergang continu bijstellen en de rode draad vormt voor jouw persoonlijke ontwikkeling en leerroute. Tijdens het intakegesprek komen jouw vragen rond een IKC(-ontwikkeling) aan de orde: Wat zijn jouw persoonlijke leervragen voor de leergang? Wat kun je wel of niet verwachten en wat wordt er van jou verwacht? In het programma van de leergang komen de diverse thema’s rond het IKC vanuit verschillende perspectieven aan bod. We werken vanuit het why, via what naar het how waarbij we specifiek inzoomen op de actuele ontwikkelingen, wet- en regelgeving van de verschillende domeinen binnen het ecosysteem van het kind in relatie tot het kindcentrum.
Een greep uit de thema’s die in de verschillende bijeenkomsten aan bod komen:
We bezoeken een kindcentrum, en een organisatie gericht op slim inrichten. We sluiten de leergang af met een slotbijeenkomst, waarin we de eindopdrachten aan elkaar presenteren, de opbrengsten evalueren en de certificaten van de leergang uitreiken.
Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.
Professionaliseringsthema’s:
Herregistratiewaarde: