Leer anders kijken, handelen en beleven door Action Learning

Hoe verbeter je de prestaties van individuele leerlingen en docenten door collectief te leren? Door collectief te leren, kun je als individu groeien. Dat geldt zowel voor docenten en leerlingen, als voor ondersteunend personeel en samenwerkende scholen.

Docenten die hun kennis en inzichten delen, stimuleren de onderwijskwaliteit. Toch focussen veel leraren zich op het onderwijsproces zelf. Of ze weten niet goed wat de vele voordelen zijn van collectief leren en hoe ze dit in de praktijk kunnen brengen. In deze leergang kom je erachter hoe je leerlingen, docenten en directieleden stimuleert om collectief te leren. Je ontdekt hoe je deze leermethodiek verankert in jouw organisatie.

In zeven bijeenkomsten leer jij alles over de collectief leren-methodiek: wat houdt dit in en hoe pas je die toe in je eigen organisatie? Je voert samen met je leerteam praktijkopdrachten uit. Daarbij kijk je kritisch naar anderen en naar jezelf, onder andere door te reflecteren en te discussiëren. Daarnaast doe je ervaring op door een vraagstuk uit je eigen school op te pakken.

In deze leergang leer je:

  • Wat collectief leren inhoudt
  • Wat dit docenten, leerlingen en scholen voor voordelen oplevert
  • Hoe je collectief leren in je eigen organisatie toepast

Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:

  • Collectief leren-methodiek volgens de vijf disciplines van Peter Senge
  • Teamleren
  • Persoonlijk meesterschap
  • Ontwikkelen van een gedeelde visie

Reacties deelnemers:

‘Zeker voor schoolleiders die verander- en innovatiemanagement op een andere manier willen aanpakken dan gebruikelijk, is de leergang een aanrader.’

‘Het is een feestje om naartoe te gaan en ook om weer terug te keren naar je school om het geleerde meteen in de praktijk toe te passen. Het smaakt naar meer.’

Aankomende opleidingsdata

Opmerking certificering

De leergang ‘Action Learning’ is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.
Dit houdt in dat deze leergang dekkend is bevonden voor het professionaliseringsthema ‘Leidinggeven aan Verandering’ en het deelthema ‘Professionele Leergemeenschap’ (van het thema Kennis- en kwaliteitsontwikkeling’) en onderdeel kan uitmaken van je ontwikkeling op de thema’s via formeel leren.

In samenwerking met

Download de brochure

Contactpersoon

Vera Ruitenberg
Programmamanager AVS Academie

v.ruitenberg@avs.nl
030-2361010