Werken met de vijf disciplines in de dagelijkse praktijk
Veel scholen willen een lerende organisatie worden. Logisch, want hier presteren leerlingen uitstekend, zijn leraren ambitieus en ouders tevreden. Toch lukt het vaak niet om de laatste stappen te zetten. Hoe breng je de theorie van een lerende school in de praktijk?
Een lerende school hanteert vijf disciplines. In deze leergang leer je deze disciplines te vertalen naar je eigen school: naar werkvormen, interventies en acties. We leggen daarbij een relaties met recente inzichten over leiderschap. Je leert deze structuren te herkennen en los te laten, zodat jouw organisatie door kan groeien naar een lerende school.
In zes lesdagen komen vijf onderwerpen aan bod: de ontwikkeling van een gezamenlijke missie en visie, communicatie, mentale modellen, horizontaal leren en systeemdenken. Samen met medestudenten wissel je ervaringen uit, kijk je kritisch naar je eigen gedrag en bedenk je nieuwe werkvormen.
In deze leergang leer je:
- Wat de vijf disciplines van een lerende school zijn
- Hoe je die disciplines toepast op je eigen organisatie
- Hoe je deze theorie succesvol naar de praktijk kunt vertalen
- Een gezamenlijke missie, visie en waarden te ontwikkelen
- Helder te communiceren met collega’s, leerlingen en ouders
Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:
- De vijf disciplines van een lerende school
- Leiderschap volgens Hargreaves, Scharmer en Fullan
- Systeemdenken
Reactie deelnemer:
‘Sommige zaken zijn zo simpel dat je denkt: waarom ben ik daar zelf niet opgekomen? Dan merk je pas goed hoe vast je zit in een bestaande structuur, in je vak, je school.’