Leergang Bestuurlijk leiderschap in het onderwijs

Ontwikkel leiderschapscompetenties voor complexe en uitdagende situaties

  • Leer organisatorische ontwikkelingen strategisch te sturen met bewustzijn en de juiste instrumenten.
  • Persoonlijke begeleiding in strategisch handelen, aansprekend communiceren en stakeholdermanagement.
  • Voor bestuurders in het onderwijs die hun leiderschap willen versterken en verdiepen.

Als (directeur-)bestuurder wil je je rol waarmaken. Als het goed gaat, maar zeker ook in onzekere, complexe en gespannen omstandigheden. Hoe zorg je dat je stevig in je schoenen staat? En hoe ben je in deze rol aansprekend én aanspreekbaar voor al je partners? Verken je eigen specifieke vraagstukken die om verdieping vragen met collega’s en ervaren docenten. Ben je directeur-bestuurder? Dan is het ook interessant om te weten dat je 100 punten voor je herregistratie krijgt!

Essay “‘Staan’ en ‘Ver-staan’ Aansprekend én Aanspreekbaar Leiderschap”
Wat biedt jou als onderwijsbestuurder houvast om onder onzekere, complexe en gespannen omstandigheden je rol waar te maken? En hoe ben je in deze rol aansprekend én aanspreekbaar? Met trots lanceren we een verdiepend essay over aansprekend en aanspreekbaar leiderschap. In dit essay nemen we je mee op ontdekkingsreis langs de bakens ‘staan’ en ‘ver-staan’ en geven betekenis aan het begrip ‘besturen’.Vraag het essay aan

Aankomende opleidingsdata

    Meer informatie

    Voor wie is deze leergang?

    Voor (directeur-)bestuurders en schoolleiders met bestuurlijke taken die samen willen reflecteren en leren, die hun kennis en ervaring willen laten prikkelen door onbevangen nieuwsgierigheid en die elkaar willen ontmoeten, bevragen, inspireren en versterken.

    Groei naar een meer bekwame en effectieve bestuurlijke rol.

    Programma

    De leergang helpt je om als bestuurder je eigen leiderschapscompetenties te ontwikkelen. Het stelt je in staat om met interne en externe stakeholders te werken aan een robuuste organisatie. Met betekenisvolle scholen die zelfbewust en omgevingsbewust handelen. Zo bouw je aan een scholengemeenschap waarin kinderen zich positief ontwikkelen.

    De leergang is opgebouwd uit een intakegesprek, 6 contactdagen en 2 dagen begeleide collegiale consultatie. Persoonlijke begeleiding is kenmerkend. Tijdens de hele periode is er ruimte voor individuele consultatie van één van de twee docenten.

    Tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.

    De leergang is opgebouwd uit een intakegesprek, 6 contactdagen in een groep van maximaal 12 deelnemers en 2 dagen begeleide collegiale consultatie in een subgroep van maximaal 6 deelnemers. Persoonlijke begeleiding is kenmerkend. Tijdens de hele periode is er ruimte voor individuele consultatie van één van de twee docenten. Tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.
    De eindopdracht bestaat uit een presentatie van doel, beoogde resultaten, aanpak, realisatie van en opgebouwde inzichten naar aanleiding van een veranderkundig vraagstuk in en om de organisatie.

    Wat leer je?

    Leerdoelen Schoolleidersregister PO

    • Persoonlijk leiderschap
    • Visiegestuurd onderwijs
    • Leidinggeven aan leren
    • Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen
    • Samenwerken met het bestuur
    • Transparantie en verantwoording

    Herregistratiewaarde: 100 punten

    In deze leergang leer je:

    • een aansprekende organisatie te vormen die actief en positief communiceert;
    • invulling te geven aan de ontmoeting – in de eigen omgeving- met zowel in- als externe stakeholders;
    • aanspreekbaar te zijn en op aansprekende wijze te reageren op in- en externe signalen;
    • ontwikkelingen in de organisatie vanuit een hoger bewustzijn vorm te geven vanuit de samenhang der dingen en met inzet van goed gekozen (sturings)instrumenten.

    Na afloop van de leergang is de bestuurder beter
    toegerust om:

    • Een aansprekende organisatie te vormen die actief en positief communiceert;
    • Invulling te geven aan de ontmoeting - in de eigen omgeving- met zowel in- als externe stakeholders;
    • Aanspreekbaar te zijn en op aansprekende wijze te reageren op in- en externe signalen;
    • Ontwikkelingen in de organisatie vanuit een hoger bewustzijn vorm te geven vanuit de samenhang der dingen en met inzet van goed gekozen (sturings)instrumenten.

    Praktische informatie (prijs, data, locatie etc.)

    Prijs

    • € 7.195 (leden)
    • € 7.495 (niet-leden)

    Aantal dagen

    • De leergang bestaat uit 2 tweedaagsen, 4 eendaagsen, ruimte voor individuele consultatie en tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.

    Data

    • Startdatum: 6 november 2024
      6 november 2024 of 15 november (intakegesprekken), 28 en 29 november (tweedaagse), 17 januari 2025, 7 februari, 13 maart, 8 mei, 5 en 6 juni 2025 (tweedaagse).

    Locatie

    • WICC wageningen (tweedaagse)
    • AVS Utrecht (eendaagse)

    Studiebelasting

    De studiebelasting van deze leergang omvat 168 uren, waarvan:

    • Aanwezigheid: 70 uur (waarvan 6 uur individueel en 64 uren als groep)
    • Inhoudelijke voorbereiding in de vorm van opdrachten en oriëntatie: 40 uur
    • Algemene voorbereiding (zoals communicatie en overleg): 10 uur
    • Zelfstudie adhv literatuur: 48 uur

    Meer informatie over de academie en inschrijving vind je bij onze veel gestelde vragen (opent in een nieuw venster)

    De AVS Academie behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.