Leergang Bestuurlijk leiderschap in het onderwijs

Verdiepend aan de slag met jouw bestuurlijk leiderschap

Als (directeur-)bestuurder wil je je rol waarmaken. Als het goed gaat, maar zeker ook in onzekere, complexe en gespannen omstandigheden. Hoe zorg je dat je stevig in je schoenen staat? En hoe ben je in deze rol aansprekend én aanspreekbaar voor al je partners? Verken je eigen specifieke vraagstukken die om verdieping vragen met collega’s en ervaren docenten. Ben je directeur-bestuurder? Dan is het ook interessant om te weten dat je 100 punten voor je herregistratie krijgt!

De leergang helpt je om als bestuurder je eigen leiderschapscompetenties te ontwikkelen. Het stelt je in staat om met interne en externe stakeholders te werken aan een robuuste organisatie. Met betekenisvolle scholen die zelfbewust en omgevingsbewust handelen. Zo bouw je aan een scholengemeenschap waarin kinderen zich positief ontwikkelen.

De leergang is opgebouwd uit een intakegesprek, 6 contactdagen en 2 dagen begeleide collegiale consultatie. Persoonlijke begeleiding is kenmerkend. Tijdens de hele periode is er ruimte voor individuele consultatie van één van de twee docenten.

Tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.

In deze leergang leer je:

  • een aansprekende organisatie te vormen die actief en positief communiceert;
  • invulling te geven aan de ontmoeting – in de eigen omgeving- met zowel in- als externe stakeholders;
  • aanspreekbaar te zijn en op aansprekende wijze te reageren op in- en externe signalen;
  • ontwikkelingen in de organisatie vanuit een hoger bewustzijn vorm te geven vanuit de samenhang der dingen en met inzet van goed gekozen (sturings)instrumenten.

Zie ook: Aansprekend en aanspreekbaar zijn als bestuurder

Essay “‘Staan’ en ‘Ver-staan’ Aansprekend én Aanspreekbaar Leiderschap”

Wat biedt jou als onderwijsbestuurder houvast om onder onzekere, complexe en gespannen omstandigheden je rol waar te maken? En hoe ben je in deze rol aansprekend én aanspreekbaar? Met trots lanceren we een verdiepend essay over aansprekend en aanspreekbaar leiderschap. In dit essay nemen we je mee op ontdekkingsreis langs de bakens ‘staan’ en ‘ver-staan’ en geven betekenis aan het begrip ‘besturen’.

Vraag het essay aan

Aankomende opleidingsdata

  • Leergang bestuurlijk leiderschap in het primair en voortgezet onderwijs (meerdaagse)

    Direct inschrijven

    Meer informatie

    Doelgroep

    Voor (directeur-)bestuurders en schoolleiders met bestuurlijke taken die samen willen reflecteren en leren, die hun kennis en ervaring willen laten prikkelen door onbevangen nieuwsgierigheid en die elkaar willen ontmoeten, bevragen, inspireren en versterken.

    Data

    De leergang bestaat uit 2 tweedaagsen, 4 eendaagsen, ruimte voor individuele consultatie en tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.

    Startdatum: 6 november 2024
    6 november 2024 of 15 november (intakegesprekken), 28 en 29 november (tweedaagse), 17 januari 2025, 7 februari, 13 maart, 8 mei, 5 en 6 juni 2025 (tweedaagse).

    Locatie

    WICC wageningen (tweedaagse)
    AVS Utrecht (eendaagse)

    Prijs

    • Ledenprijs: € 6.825
    • Prijs: € 6.995

    Prijzen per 1 september 2024:

    • Ledenprijs: € 7.195
    • Prijs: € 7.495

    De AVS Academie behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.

    Certificering

    Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de vijfjaarlijkse herregistratie.

    Herregistratiewaarde:

    • 100 punten

    Studiebelasting

    160 uur

    Opbouw

    De leergang is opgebouwd uit een intakegesprek, 6 contactdagen in een groep van maximaal 12 deelnemers en 2 dagen begeleide collegiale consultatie in een subgroep van maximaal 6 deelnemers. Persoonlijke begeleiding is kenmerkend. Tijdens de hele periode is er ruimte voor individuele consultatie van één van de twee docenten. Tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.
    De eindopdracht bestaat uit een presentatie van doel, beoogde resultaten, aanpak, realisatie van en opgebouwde inzichten naar aanleiding van een veranderkundig vraagstuk in en om de organisatie.

    Opbrengsten

    Na afloop van de leergang is de bestuurder beter
    toegerust om:

    • Een aansprekende organisatie te vormen die actief en positief communiceert;
    • Invulling te geven aan de ontmoeting - in de eigen omgeving- met zowel in- als externe stakeholders;
    • Aanspreekbaar te zijn en op aansprekende wijze te reageren op in- en externe signalen;
    • Ontwikkelingen in de organisatie vanuit een hoger bewustzijn vorm te geven vanuit de samenhang der dingen en met inzet van goed gekozen (sturings)instrumenten.