Als (directeur-)bestuurder wil je je rol waarmaken. Als het goed gaat, maar zeker ook in onzekere, complexe en gespannen omstandigheden. Hoe zorg je dat je stevig in je schoenen staat? En hoe ben je in deze rol aansprekend én aanspreekbaar voor al je partners? Verken je eigen specifieke vraagstukken die om verdieping vragen met collega’s en ervaren docenten. Ben je directeur-bestuurder? Dan is het ook interessant om te weten dat je 100 punten voor je herregistratie krijgt!
De leergang helpt je om als bestuurder je eigen leiderschapscompetenties te ontwikkelen. Het stelt je in staat om met interne en externe stakeholders te werken aan een robuuste organisatie. Met betekenisvolle scholen die zelfbewust en omgevingsbewust handelen. Zo bouw je aan een scholengemeenschap waarin kinderen zich positief ontwikkelen.
De leergang is opgebouwd uit een intakegesprek, 6 contactdagen en 2 dagen begeleide collegiale consultatie. Persoonlijke begeleiding is kenmerkend. Tijdens de hele periode is er ruimte voor individuele consultatie van één van de twee docenten.
Tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.
In deze leergang leer je:
Zie ook: Aansprekend en aanspreekbaar zijn als bestuurder
Essay “‘Staan’ en ‘Ver-staan’ Aansprekend én Aanspreekbaar Leiderschap”
Wat biedt jou als onderwijsbestuurder houvast om onder onzekere, complexe en gespannen omstandigheden je rol waar te maken? En hoe ben je in deze rol aansprekend én aanspreekbaar? Met trots lanceren we een verdiepend essay over aansprekend en aanspreekbaar leiderschap. In dit essay nemen we je mee op ontdekkingsreis langs de bakens ‘staan’ en ‘ver-staan’ en geven betekenis aan het begrip ‘besturen’.
Voor (directeur-)bestuurders en schoolleiders met bestuurlijke taken die samen willen reflecteren en leren, die hun kennis en ervaring willen laten prikkelen door onbevangen nieuwsgierigheid en die elkaar willen ontmoeten, bevragen, inspireren en versterken.
De leergang bestaat uit 2 tweedaagsen, 4 eendaagsen (waarvan 2 dagen begeleide collegiale consultatie in een subgroep), ruimte voor individuele consultatie en tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.
Startdatum: 1 november 2023
1 november of 3 november (intakegesprek digitaal), 23 november, 24 november 2023, 19 januari, 9 februari, 8 maart of 14 maart (begeleide collegiale consultatie), 18 april of 19 april (begeleide collegiale consultatie), 20 juni, 21 juni 2024
WICC wageningen (tweedaagse)
AVS Utrecht (eendaagse)
De AVS Academie behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.
Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de vijfjaarlijkse herregistratie.
Herregistratiewaarde:
160 uur
De leergang is opgebouwd uit een intakegesprek, 6 contactdagen in een groep van maximaal 12 deelnemers en 2 dagen begeleide collegiale consultatie in een subgroep van maximaal 6 deelnemers. Persoonlijke begeleiding is kenmerkend. Tijdens de hele periode is er ruimte voor individuele consultatie van één van de twee docenten. Tussen de contactdagen zijn er (t)huiswerkopdrachten.
De eindopdracht bestaat uit een presentatie van doel, beoogde resultaten, aanpak, realisatie van en opgebouwde inzichten naar aanleiding van een veranderkundig vraagstuk in en om de organisatie.
Na afloop van de leergang is de bestuurder beter
toegerust om: