Cultuurverandering van binnenuit

Cultuurverandering start bij jou. Als schoolleider ben jij de aangewezen persoon om de manier waarop medewerkers en leerlingen zich gedragen een positieve draai te geven. Net als de manier waarop de buitenwereld tegen je eigen school aankijkt. Hoe doe dat?

Gedeelde normen, waarden en gedrag is de basis voor een schoolcultuur. Wat is kenmerkend voor jullie cultuur? En hoe kun je die veranderen? In deze leergang leer je de motieven van gedrag te achterhalen: waarom wil een docent deze lesmethode invoeren of een directielid op een bepaalde manier communiceren? Pas als je deze motieven kent en weet waar die vandaan komen, kun je ze beïnvloeden.

Je start de leergang met een persoonlijk intakegesprek. Daarin geef je aan wat jij in je organisatie wilt veranderen. Vervolgens pas je de geleerde theorie toe op je eigen situatie. Praktijkopdrachten helpen je daarbij. Zo kom je in acht bijeenkomsten tot een concreet plan om de schoolcultuur van binnenuit te veranderen.

In deze leergang leer je:

  • Welke subcultuur en welk cultuurniveau je eigen organisatie heeft
  • Hoe verschillende groepen in je organisatie de cultuur beïnvloeden
  • De samenwerking tussen groepen te stimuleren
  • Hoe jij als leidinggevende cultuurverandering kunt sturen

Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:

  • Subculturen en doelgroepen binnen een onderwijsorganisatie
  • Doelgroepanalyse, cultuurinterventie en lerende schoolcultuur
  • Krachtgericht coachen

Reacties deelnemers:

‘De theorie in combinatie met veel praktijkvoorbeelden spreekt mij erg aan. De mogelijkheid om zelf te filteren wat je nodig hebt is een voor mij essentieel. Het is onmogelijk om alles tot je te nemen en dat wordt ook zo benoemd. Top!’

‘Je leert hoe je een cultuur kunt analyseren en beïnvloeden. Dit kan ik meteen in de praktijk toepassen.’

Aankomende opleidingsdata

Opmerking certificering

Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie (formeel leren).

Professionaliseringsthema’s:

  • Aandacht voor professionele ontwikkeling van leerkrachten
  • Onderwijsinrichting en schoolorganisatie
  • Professionele leergemeenschappen
  • Verandermanagement
  • Visiegestuurd onderwijs

Herregistratiewaarde:

  • 65%

In samenwerking met

Download de brochure

Contactpersoon

Vera Ruitenberg
Programmamanager AVS Academie

v.ruitenberg@avs.nl
030-2361010

Veelgestelde vragen over deze opleiding

Hoe werkt de nieuwe wijze van certificeren Schoolleidersregister PO?

Tot voorheen kon jij je als schoolleider laten herregistreren door het behalen van
3 verschillende professionaliseringsthema’s. Dit is per 17 november veranderd. Voor herregistratie heb je vanaf nu 100 punten nodig. Er is geen verplicht keuze pad via professionaliseringsthema’s meer. Je mag dus meerdere keren een leergang met hetzelfde professionaliseringsthema volgen. Onze leergangen hebben nu een herregistratiewaarde uitgedrukt in een percentage. 35 % herregistratiewaarde is bijvoorbeeld gelijk aan 35 punten. Zo kan je zelf een keuze maken in ons aanbod om aan je herregistratieplicht te voldoen. Kijk voor meer informatie op de website van het Schoolleidersregister PO, www.schoolleidersregisterpo.nl