Als leidinggevende wilt u mede-eigenaar zijn van de veranderingen die u in uw school wilt doorvoeren. U onderzoekt wat bij u past, maar ook bij het team en de school. Gaandeweg leert u wat werkt, wat niet, en waarom.
In deze leergang ontwikkelt u uw eigen heldere kijk op veranderingen en op het onderliggende proces, vanuit een onderbouwd strategisch beleid dat teamleden uitnodigt om in te stappen vanuit eigenaarschap en eigen rol. U leert het veranderingsproces vorm te geven vanuit uw eigen autonome leiderschap en het vermogen om te verbinden. Analyse van gezamenlijke waarden én pijnpunten binnen de organisatie (het organisatiescript) helpen u daarbij om breed gedragen afspraken te maken, die de verandering ondersteunen.
Met succes leren veranderen: omdat u weet wie u bent en wat u doet. In de leergang hanteren we werkmethoden vanuit de Transactionele Analyse (TA) in verbinding met het gedachtegoed van Fullan en Hattie en elementen uit neurolinguïstisch
programmeren (NLP).
Transactionele Analyse is een krachtige benadering om mensen zelfstandiger te laten leren, denken en handelen. Een individu of team leert middels TA effectief omgaan met veranderingen en voort te bouwen op succes. Een belangrijk concept binnen deze leergang is het zogenaamde scriptmodel, dat zich richt op processen en zaken die niet direct zichtbaar zijn binnen een onderwijsorganisatie. Deze ‘onderstroom’ werkt door in de dagelijkse gang van zaken en wordt onbewust ervaren door de individuen die in het team en de organisatie werkzaam zijn. Werken met het scriptmodel geeft een helder inzicht in thema’s en culturele aspecten die meespelen bij ontwikkelingsprocessen in schoolteams.
Ook het inzicht in minder functionele patronen van personen en teams geeft ruimte om verandering te bewerkstelligen. De krachtige communicatiemodellen uit Neurolinguïstisch programmeren bieden structuur om tot een effectieve samenwerking te komen.
Opbouw
De training neemt in totaal 8 dagen (3 blokken van 2 dagen en 2 losse dagen) in beslag. Intervisie vindt plaats tussen de opleidingsblokken, waar de deelnemers casuïstiek uitwerken aan de hand van de aangereikte lesstof. Deelnemers maken aansluitend een verslag: hoe brengt u het geleerde in de praktijk, met welke effecten?
Programma
Dag 1 & 2 (Blok 1): Effectieve en duurzame afspraken maken
• Kennismaken en ‘inchecken‘
Doel: met elkaar een veilig kader creëren om samen te leren
• Uitgangspunten TA
Doel: een basiskader creëren voor de gehele leergang
• Contractueel werken met TA
Doel: duurzame afspraken leren maken op inhouds- en relatieniveau
• Scriptmodel TA: persoonlijk script en organisatiescript
Doel: bewustwording van gedragspatronen en leren onderscheid te maken tussen effectief en niet-effectief gedrag
Dag 3 & 4 (Blok 2): Samenwerken (en als samenwerken moeilijk wordt)
• Neurologische niveaus van communicatie
Doel: bewustwording van niveaus in communicatie- en veranderingsprocessen
• Overdracht en tegenoverdracht
Doel: bewustwording van projecties en oude patronen herkennen
• Handvatten naar autonomie: Strooks, miskenningen, psychologisch spel
Doel: bewust worden van mogelijkheden om eigen gedrag te veranderen en te sturen
Dag 5 & 6 (Blok 3): ‘Ontrafelen’ van complexiteit
• Coachen op en versterken van autonomie aan de hand van coachmatrix (M. Kouwenhoven) en simulaties
Doel: deelnemers kunnen complexe vraagstukken ontrafelen om tot doelgerichte acties te komen en creëren diepgaande verbinding tussen denken, doen en voelen door situaties te simuleren
Dag 7: Verbinding met onderwijswetenschappers
• Veranderprocessen Michael Fullan
• Impact op leren: John Hattie
Doel: deelnemers verbinden opgedane kennis naar actuele onderwijsinzichten
Dag 8: Leiderschap: jij kan het verschil maken
• Bronnen voor leiderschap
Doel: authenticiteit in eigen leiderschapsvorm herkennen
• Integratie en presentatie
Doel: integratie van alle lesstof en afronding
Opbrengsten
Na afloop van de leergang:
• heeft u inzicht in hoe u kunt werken in de onderstroom bij veranderprocessen vanuit TA
• kunt u succesvol werken met ‘contracteren’ en verwachtingsmanagement
• heeft u kennis van uw eigen script en het script van uw organisatie: u weet welke interventies uw organisatie gezond maken
• weet u wat duurzaam veranderen is en bent u in staat de autonomie van uw teamleden aan te boren en te versterken
• creëert u synergie, waardoor uw organisatie in beweging komt.