Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Kwaliteit schoolgebouw niet doorslaggevend bij schoolkeuze

Kwaliteit schoolgebouw niet doorslaggevend bij schoolkeuze

Kwalitatief goede gebouwen trekken niet meer leerlingen. Veel belangrijker zijn de onderwijskwaliteit, de sfeer en het (eerste) contact met ouders. Dat blijkt uit onderzoek in het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West.

Stadsdeel Nieuw-West in Amsterdam liet onderzoek doen naar de relatie tussen de kwaliteit van schoolgebouwen en de schoolkeuze door ouders. Doel was om te achterhalen of een schoolgebouw zo aantrekkelijk gemaakt kan worden, dat het voor ouders interessant wordt om hun kinderen erheen te sturen. Daarnaast is het zowel voor het stadsdeel als de schoolbesturen van belang de leegstand tot een minimum te beperken en een acceptabele schoolgrootte te exploiteren.
De kwaliteit van het schoolgebouw is één van de aspecten waar ouders op letten bij de keuze van een basisschool voor hun kind, maar doorslaggevend voor hun keuze is het niet. Ouders letten vooral op het ‘totaalplaatje’: de kwaliteit van het onderwijs, de afstand van huis naar school, de sfeer en cultuur op school en wat anderen van de school vinden.
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Kenniscentrum Gemengde Scholen en Bureau Onderzoek en Statistiek Amsterdam. 

Gepubliceerd op: 4 februari 2014

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Naar andere schooltijden, en dan? (Herziene versie september 2017)